OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Audi R8 (2007 – 2015)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Skvelý výkon

Atraktívny vzhľad

Jazdný komfort

Každodenná použiteľnosť

O vozidle

Audi R8 je prvým naozajstným superšportovým modelom značky so štyrmi prepojenými kruhmi v znaku. Auto ťaží z imidž pretekárskych špeciálov pre vytrvalostné preteky Le Mans, a tiež zo spolupráce s automobilkou Lamborghini, ktorá tiež spadá pod koncern VW. Hoci je usporiadaním aj výkonom pohonných jednotiek R8 naozajstný superšport, prekvapí miera pohodlia, ktorú R8 ponúka. Auto je tak v podstate bez väčších problémov použiteľné aj na každodenné jazdenie, čo nebýva v tejto kategórii úplne bežné. Preto je často Audi R8 vnímané skôr ako alternatíva k podobne cestovne prívetivému Porsche 911, alebo Lotusu Evora, čo sú však často vozidlá s nižším výkonom. R8 vo svojej vrcholnej verzii navyše dokáže potrápiť aj samotné Lamborghini Gallardo alebo napríklad Ferrari F430. Oproti týmto naozaj rýdzo športovým automobilom však ponúka podstatne komfortnejší interiér s luxusnou výbavou, v ktorom sa vodič aj jeho spolujazdec môžu cítiť rovnako skvele, ako napríklad v luxusnej limuzíne Audi A8. Superšport s motorom uloženým uprostred, však na rozdiel od limuzíny zvládne aj naozaj ostrú šporotvú jazdu a majiteľ si s ním môže užiť zábavu napríklad aj na pretekárskom okruhu.

Audi R8 je k dispozícii ako kupé, alebo aj u nás predsa len menej obvyklý roadster. Základné prevedenie automobilu dostalo osemvalec z dielní Audi vyladený na 309 kW a 430 Nm krútiaceho momentu. Štandardom je pohon všetkých kolies, ktorý v bežnom režime posiela na zadnú nápravu 70% krútiaceho momentu. Na výber je šesťstupňová manuálna prevodovka pôvodom od Lamborghini, alebo poloautomatické R-Tronic s radením páčkami (a automatickým režimom) z dielní Audi s rovnakým počtom prevodových stupňov. Roadster dostal v základe rovnaký motor, no posilnený na výkon 319 kW, to kvôli miernemu nárastu hmotnosti vzhľadom k dodatočným výstuhám karosérie. Kupé zrýchli na stovku za 4,6 sekundy, roadster za 4,8. Maximálna rýchlosť je 301 respektíve 299 km/h. Od roku 2009 je R8 k dispozícii tiež s charizmatickým desaťvalcom z Lamborghini Gallardo. Motor tu dáva výkon 391 kW a krútiaci moment 530 Nm. Kupé zrýchľuje na stovku za 3,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 316 km/h, roadster je opäť o niečo málo pomalší. Od roku 2010 bola ponúkaná tiež obmedzená séria Audi R8 GT s desaťvalcom s výkonom zvýšeným na 412 kW, ktorá zrýchľuje na stovku za 3,6 sekundy a maximálka je 320 km/h. Vyrobené bolo 333 kusov, od roku 2011 bol v rovnako obmedzenej sérii vyrábaný aj roadster. R8 vzácnejšie existuje aj v ďalších limitovaných variantoch, ako napríklad R8 V8 Limited Edition (100 kusov) a ďalších.

Výbava

Pri drahých superšportových automobiloch nie je dobrá výbava samozrejmosťou, mnohokrát sa totiž snaží výrobca maximálne ušetriť hmotnosť. Pri Audi R8 s hliníkovým priestorovým rámom sa však konštruktéri o hmotnosť neobávali a tak automobil dostal naozaj veľmi dobrú výbavu s mnohými veľmi luxusnými prvkami.

Design

Audi R8 je prvým superšportom ingolštadtskej značky a hneď veľmi podareným vozom. Agresívny a veľmi dynamický dizajn je samozrejmosťou, príjemným prekvapením je však fakt, ako sa Audi podarilo do tohto vozidla zakomponovať ostatné znaky tak typické aj pre bežnejšie modely. Príslušnosť k značke je tak neodškriepiteľná.

Spotreba

Motory s ôsmimi alebo desiatimi valcami a objemom 4,2 alebo 5,2 litra pochopiteľne nie sú úsporné, to však nie je možné pri výkonnom športovom vozidle ani očakávať. V porovnaní so súpermi však dokáže R8 predsa len s palivom hospodáriť o trochu lepšie.

Jazdné vlastnosti

Audi R8 sa môže pochváliť špičkovými jazdnými vlastnosťami. Auto je skvele ovládateľné a veľmi dobre vyvážené, k perfektnej trakcii mu pomáha pohon všetkých kolies Quattro, ktorý štandardne posiela na zadnú nápravu 70% výkonu, dopredu putuje zvyšných 30%.

Bezpečnosť

Nárazovými testami superšportové autá neprechádzajú, avšak je možné celkom jasne očakávať, že vzhľadom na veľmi pokročilú konštrukciu podvozka aj karosérie, a tiež bohatej bezpečnostnej výbave bude úroveň ochrany posádky v R8 veľmi vysoká.

Praktickosť

Športový dvojmiestny automobil si ťažko niekto kúpi kvôli praktickosti. Audi R8 však napriek tomu dokáže v tejto oblasti prekvapiť. Je totiž na rozdiel od mnohých podobne koncipovaných vozov ľahko použiteľné pre každodenné jazdenie.

Komfort

Hoci je R8 predovšetkým športovým vozidlom, veľmi prekvapí úrovňou jazdného komfortu. Posádka tak netrpí pri pomalom posúvaní sa po meste, ani jazde po rozbitých cestách. Výbava je špičková a tak sú pasažieri rozmaznávaní všemožným luxusom.

Prevádzkové náklady

Pri Audi, ktoré používa nielen tú najlepšiu techniku vlastnej značky, ale tiež si niektoré špičkové kusy požičiava od Lamborghini, nemožno očakávať nízke prevádzkové náklady. Starostlivý a pravidelný servis je pri superšportových automobiloch nákladnou potrebou, ktorú neradno zanedbávať. Výsledné ťažkosti totiž môžu byť potom ešte drahšie.