OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Fiat Scudo (2007–2016)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Veľký vnútorný priestor

Dobrá ovládateľnosť

Dobré riadenie

Elegantný vzhľad

Široká ponuka verzií

O vozidle

Fiat Scudo druhej generácie sa objavil na trhu v roku 2007. Ide o dodávkový automobil ktorý na trhu vypĺňa medzeru medzi veľkými MPV a klasickými dodávkovými vozidlami, ako je napríklad Fiat Ducato. Rovnako ako prvá generácia aj druhej Scudo vzniklo v spolupráci s koncernom PSA – jeho súrodenci sú Citroën Jumpy a Peugeot Expert, menej známou variantou je Toyota ProAce. Tentokrát už však nejde o prepracované MPV na úžitkové účely, je to samostatný model so špecifickou technikou a vzhľadom. Základné tvary vozidiel jednotlivých značiek sú zhodné, líši sa predovšetkým čelná maska . Oproti bežným veľkým dodávkam sa môže Scudo pochváliť celkom nečakane elegantnou karosériou. Predok auta je dosť pretiahnutý, opticky dokonca viac ako pri mnohých vozidlách kategórie MPV. Dlhá karoséria potom dodáva automobilu vyvážené proporcie. Scudo je k dispozícii ako klasický van, alebo osobné verzie v prevedení Combi a Panorama. Van je na výber v dvoch verziách dĺžky, a dvoch výškach karosérie, celková prepravná kapacita je od piatich do siedmich metrov kubických. Pri osobných verziách je na výber len jedna výška karosérie, avšak naďalej aj dve varianty dĺžky. Interiér je veľmi priestorný a variabilný, avšak samotný jeho dizajn nie je najlepšou stránkou vozidla. Estetika je trochu obyčajnejšia, a použitými materiálmi sú obyčajné tvrdé plasty. Tie sú síce vcelku trvanlivé, avšak v osobných verziách by si posádka predsa len zaslúžila trochu lepšie spracovanie.

Z hľadiska jazdných vlastností je veľká dodávka dosť príjemným prekvapením. Už za volantom je pozícia dosť podobná osobným vozidlám. Auto veľmi dobre drží zvolenú stopu a celkom dobre sa ovláda, pri ostrom zaobchádzaní sa postupne dostavuje dobre čitateľná nedotáčavosť. Jazdný komfort je veľmi dobrý, filtráciu nerovností zvláda slušne aj nenaložený voz, a pochvalu si zaslúži aj odhlučnenie a fakt, že rozmerná karoséria nijako výrazne nerezonuje.

O pohon Scudo sa starajú výhradne vznetové motory, tie zážihové by aj tak príliš nemali význam. Trochu prekvapením je možno základný motor s objemom 1,6 litra s výkonom 66 kW. To nie je na tak veľký automobil veľa, a je preto treba počítať s letargickejším prejavom. Silnejšie prevedenia už majú dvojlitrový motor 2,0 Multijet. Ten je na výber rovno v trojici prevedení. Už základný s 88 a neskôr 94 kW ponúka solídny silu. Druhým stupňom bolo prevedenie s výkonom 100 kW, ktoré bolo s modernizáciou vyradené z ponuky. Najsilnejším agregátom je potom ten istý motor vyladený na solídnych 120 kW, čo už aj pre veľkú dodávku znamená v nenaloženom stave veľmi solídnu dynamiku pri zachovaní rozumnej spotreby paliva

Výbava

Výbava Scuda môže byť na pomery dodávkových vozidiel celkom bohatá, avšak v základe je skôr obyčajná, a aj za airbag spolujazdca sa pripláca. Za príplatok je aj klimatizácia, v osobných prevedeniach vo vyššom stupne výbavy je potom štandardom. Celkovo je dobré výbavu Scuda pri kúpe podrobnejšie preskúmať.

Design

Fiat Scudo druhej generácie patrí k vzhľadovo najpodarenejším dodávkam na trhu. Na dizajne sa dokonca podieľalo štúdio Pininfarina. Na dodávku má Scudo nezvyčajne dlhý predok, a vďaka tomu veľmi vyvážené, a celkom dynamické proporcie akéhosi zväčšeného kombi. Dojem sa však trochu zhorší v interiéri, kde sú použité celkom obyčajné materiály.

Spotreba

Veľká dodávka Fiatu je vybavená výhradne vznetovými motormi. Tie majú väčšinou solídny výkon a zároveň sa môžu pochváliť priaznivou spotrebou paliva. Platí to aj pre najsilnejšiu motorizáciu, ktorá nájde uplatnenie pri nejvyťažovanejších vozidlách. Na trhu ojazdených áut sú však bežnejšie skôr základné verzie.

Jazdné vlastnosti

Na pomery dodávkových vozidiel má Scudo naozaj výborné jazdné vlastnosti. Auto sa dobre chová aj prázdne. Aj napriek veľkým rozmerom mu nerobia problémy kľukaté prejazdy, v ktorých prichádza nedotáčavosť postupne a veľmi čitateľne.

Bezpečnosť

Bezpečnosť nie je najlepšou disciplínou veľkých vanov koncernov Fiat a PSA. Konkrétne model Scudo prešiel nárazovými testami Euro NCAP až v roku 2012, a výsledkom je zisk v podstate podpriemerného skóre troch hviezdičiek. Nakoniec, karoséria nemá dostatočnú tuhosť, a v bezpečnostnej výbave bežne figuruje len čelný airbag vodiča.

Praktickosť

Fiat Scudo existuje v celom rade konfigurácií od klasickej dodávky až po minivany pre prepravu až deviatich cestujúcich. Prepravný priestor má kapacitu od piatich do siedmich metrov kubických a prístup do interiéru uľahčuje dvojica posuvných zadných dverí.

Komfort

Scudo prináša pasažierom prekvapivo dobrý jazdný komfort. Auto zvláda dobre tlmenie nerovností aj v nenaloženom stave, cestujúci majú vo všetkých smeroch dostatok miesta a to platí aj vpredu, kde sú tiež tri sedadlá. Aj hlučnosť je nižšia ako pri väčšine dodávkových modelov.

Prevádzkové náklady

Väčšia dodávka už má vyššiu spotrebu ako vozidlá odvodené od MPV, na pomery svojej triedy je na tom však Scudo celkom dobre. Aj spoľahlivosť je naskrz priemerná a vozidlo netrápia žiadne extrémne problémy, takže prevádzkové náklady by sa mali držať v rozumných medziach.