OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Nissan X-TRAIL (2007–2014)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Dobré jazdné vlastnosti

Šikovný pohon všetkých kolies

Dobrý vnútorný priestor drsný vzhľad

Dobré terénne schopnosti

O vozidle

Druhá generácia Nissanu X-TRAIL stavia na úspechu tej prvej, a patrí tak medzi modernými kompaktnými SUV k neobvyklým autám. Nissan totiž na prvý pohľad oproti prvej generácii zmenil len málo vecí. Druhý X-TRAIL povyrástol, hranaté a skôr účelne pôsobiace tvary sa však nezmenili. Rovnako tak celkový charakter vozidla, ktorý dáva prednosť plavnému a komfortnému jazdnému prejavu a nečakaným schopnostiam v teréne, pred snáď až športovým prejavom súperov na ceste. Vzhľadom ku kombinácii týchto vlastností je teda X-TRAIL skvelý cestovný automobil, s ktorým sa nemusí vodič báť ani v drsnejšom teréne. Japonskí inžinieri opäť trochu vyladili vynikajúci pohon všetkých kolies All Mode 4x4, a X-TRAIL tak prekonáva mimo cesty drvivú väčšinu súperov. Charakter auta bol zachovaný úplne účelovo, pre tých, ktorí chcú cestné SUV, má Nissan predsa len kompaktnejší model Qashqai. X-TRAIL je tak jasne zameraný na tých, ktorý mienia využívať lepšie terénne schopnosti auta. Zákazníkov však môže hľadať aj inde, veľmi kvalitným interiérom s dobrou výbavou a skvelou priestornosťou zaujme nejedného záujemcu o rodinné kombi. Vzhľadom k hranatej karosérii a predsa len väčším rozmerom auta (oproti prvému prevedeniu X-TRAIL narástol o viac ako 10 centimetrov) je však nutné počítať s trochu vyššou spotrebou vozidla, obzvlášť v meste alebo na diaľnici.

Pod kapotou ojazdených X-TRAILov nájdeme väčšinou vznetové dvojlitre s výkonom 110 alebo 127 kW. Tie boli u zákazníkov výrazne populárnejšie ako zážihové agregáty, a tak modely po modernizácii, ku ktorej došlo v roku 2010, na našom trhu už benzínové motory vôbec nedostávali. Diesely držia spotrebu v rozumných medziach a pritom vcelku ťažkému autu prepožičiavajú solídnu dynamiku, ktorá je subjektívne lepšia ako u rovnako výkonných benzínových alternatív. Zážihový dvojliter totiž dáva výkon 104 kW, motor 2,5 litra potom 124 kW. A hoci sú ich papierové hodnoty zrýchlenia o trochu lepšie ako u dieselov, je jasné, že pre svižnejšiu jazdu je potrebné benzínové jednotky hnať do otáčok, čo sa negatívne prejaví na ich už tak vyššej spotrebe paliva.

Výbava

Podobně jako u první generace platí i pro tu druhou, že X-TRAIL jako nový vůz patří k těm dražším vozům svého segmentu. To se však odráží i na úrovni výbavy, která je už v základních verzích bohatá, její součástí je například automatická klimatizace. V příplatkové výbavě se také nachází pokročilý DVD navigační systém a zadní parkovací kamera, vozy bývají vybavené i panoramatickou střechou. 

Design

Nissan X-TRAIL je kompaktné SUV tak trochu zo starej školy. Namiesto ladných kriviek snažiacich sa priblížiť bežným osobným vozom tu nájdeme ostré linky a veľké rovné plochy tak ako u predchádzajúcej generácie. X-TRAIL sa tak svojim výrazom blíži tradičným off-roadom a tento fakt sa iste bude veľkej skupine potenciálnych záujemcov páčiť.

Spotreba

Hranatá a veľká karoséria sa pochopiteľne podpisuje na spotrebe paliva. V triede kompaktných SUV tak určite nájdeme úspornejšie autá, tie však zďaleka nebudú tak praktické ako X-TRAIL. Aj preto možno spotrebu vznetových motorov, ktoré jasne prevažujú, hodnotiť vcelku kladne. U benzínových agregátov je však nutné počítať s pomerne vysokou spotrebou.

Jazdné vlastnosti

Nissan X-TRAIL sa nesnaží za každú cenu byť tým najlepším SUV na ceste. Podvozok je predovšetkým komfortný. Jazdné vlastnosti sú však aj napriek tomu veľmi dobre čitateľné, auto je stabilný a dobre drží stopu. V zákrutách sa však prejavuje mäkšie naladenie a vyššia hmotnosť, takže sa vozidlo nakláňa a nedotáčavosť prichádza skôr ako u mnohých súperov. Nejde však o nič zákerného.

Bezpečnosť

Aj druhá generácia Nissanu X-TRAIL získala v nárazových testoch Euro NCAP štvorhviezdičkové hodnotenie. Niektorí súperi sú na tom lepšie, ale z dnešného pohľadu X-TRAIL deficit doháňa dobrou bezpečnostnou výbavou, ktorá bola štandardom. Spoľahnúť sa tiež môžete na pohon všetkých kolies.

Praktickosť

Druhá generácia Nissanu X-TRAIL patrí k najpriestornejším autám segmentu kompaktných SUV. Je to dané jeho prísne hranatou karosériou, ktorá výborne obklopuje vnútorný priestor. Posádka sa tu tak nebude cítiť stiesnene ako v mnohých iných kompaktných SUV. Miesta je dosť vo všetkých smeroch i nad hlavou. Pochvalu si zaslúži aj batožinový priestor. Jeho základný objem je 479 litrov, ďalších 124 litrov sa však nachádza v praktickej schránke pod podlahou.

Komfort

Nissan X-TRAIL je praktický automobil, ktorý sa snaží rozmaznávať posádku maximom komfortu. Podvozok je naladený relatívne mäkko a skvele filtruje aj tie najväčšie úskalia slovenských ciest. V zákrutách je potrebné počítať s trochu väčším náklonom, ale posádka by sa nemala cítiť nepohodlne. K dobrému komfortu prispieva aj kvalitné prevedenie interiéru a dobrá výbava.

Prevádzkové náklady

Z hľadiska prevádzkových nákladov je u X-TRAIL potrebné počítať predsa len s vyššími výdavkami než u kompaktnejších súperov. Spotreba motorov je vyššia, je to dané aerodynamikou karosérie a tiež celkovo väčšou prepravnou kapacitou auta. Naviac servisné úkony aj náhradné diely budú u X-TRAIL trochu drahšie než napríklad u kórejskej konkurencie.