Anthony James Denny a jeho AAA AUTO.
Rozkročil sa až príliš. V ceste mu zrazu stále vlastná veľkosť. Síce točil a stále točí celkovo obrovské sumy, dokonca mu vlani vzrástli marže, ale kraľovať predajcom „jazdeniek“ v strednej Európe, ako o ňom v júni 2007 napísal Financial Times, niečo stojí. Rozprávkovo vyzerajúce čísla tržieb a počet predaných automobilov potom nekompromisne uzemnila tvrdá realita nákladov, ktoré sa mimo iné vďaka expanzii za hranice vyšvihli do červených otáčok; akcie padali, vlani sa čistá strata oproti už varovane vyzerajúcemu roku 2007 prehĺbila.
Milióny eur v priepasti
Z neauditovaných výsledkov za rok 2008, ktoré boli známe k uzávierke tohto vydania Firmy, vyplýva, že čistá strata AAA AUTO dosiahla za vlaňajší rok 28 miliónov EUR, zatiaľ čo čistá strata očistená o opravné a ďalšie účtovné položky činila viac než 15 miliónov EUR, oproti čistej strate 4,8 milióna EUR v roku 2007.
Hrubý zisk z predajov presiahol 71 milióna EUR (medziročný pokles o 11%), celkové prevádzkové výdaje činili 80 milióna EUR. Celkové výnosy v roku 2008 presiahli 364 milióna EUR, čo znamená v medziročnom porovnaní pokles o 22,5%; hrubá zisková marža za celý vlaňajší rok však stúpla na 19,6% zo 17,0%.
Viac ako rok, ešte dávno pred svetovou ekonomickou krízou, sa v prípade AAA AUTO hovorí o totálnej reštrukturalizácii firmy; o tvrdej redukcii nákladov, ktorá má pomôcť dostať sa von z hlbokej finančnej priepasti.
„Okrem objektívnych vplyvov na trhu to bola veľmi jemne povedané prepálené expanzia firmy,“ pripustil vo Firme pred rokom (2.6.2008) Vratislav Kulhánek, ikona českého automobilového priemyslu, ktorý prišiel zo Škody Auto vtlačiť AAA AUTO „prémiovú“ tvár v súvislosti so zavedením novej značky na zánovné automobily. „Vytvárame riadiace štruktúry,“ konštatoval vtedy v rozhovore Kulhánek s tým, že podnik takejto veľkosti už nemôže byť de facto riadený jedným mužom.
Firma sa začala sťahovať zo zahraničia, prepustila viac ako dve tretiny zamestnancov, hrubým perom zoškrtala výdaje do propagácie, očesala svoju vlastnú flotilu, ktorú tvorili stovky áut.
Pohotová konkurencia
V Prahe „áčkam“ medzitým úspešne vyrástla značne agilná a predovšetkým pružná konkurencia, napríklad Auto Esa a Štěpánek Auto. Sú počuť, sú vidieť a majú pohotový telemarketing, neustále prehliadajúci internetové stránky. Dáte si inzerát a do druhého dňa Vám volajú, či nechcete prísť k nim predať, alebo kúpiť. My sme s tým začali prví a sme lepší, zaznieva podráždene z „áčiek“, ale to je konkurencia, je treba stále vymýšľať inovácie, čím zákazníkov prilákať (mimo iné aj o tom v nasledujúcom rozhovore).
Nejde iba o porovnávanie čísel; o trendoch na trhu vypovedá tiež všedná ulica. Aj laik si ľahko všimne, že po hlavnom meste začalo jazdiť oveľa viac áut, ktoré majú na rámčeku pod ŠPZ-kou logo Esa, pričom ešte pred rokmi dominovali viac menej „áčka“. Teraz však autobazáre Anthonyho Jamese Dennyho opäť naberajú dych, teda v Česku a na Slovensku, ako on sám naznačuje v nasledujúcom korešpondenčnom rozhovore Firmy.
* Nezdá sa mi, žeby redukcie priniesli hmatateľné výsledky v celkovej bilancii. Aká je súčasná, aktuálna situácia v ekonomike AAA AUTO?
Reštrukturalizácia, ktorou sme vlani prešli, priniesla už v prvom štvrťroku 2009 pozitívne výsledky. Na jednu stranu sme síce zavreli niektoré stratové pobočky, razantne znížili počet zamestnancov a zaviedli veľmi prísnu kontrolu nákladov, na druhú stranu sme ale teraz schopní byť opäť ziskoví aj pri nižších objemoch predaja. V reakcii na recesiu sme sa, rovnako ako veľa ďalších firiem, ktoré v roku 2007 expandovali, rozhodli dočasne stiahnuť zo zahraničných trhov a sústrediť sa v období hospodárskej krízy na svoje hlavné trhy v Českej republike a na Slovensku. Tieto dve krajiny vykazovali v priebehu roku 2008 najsilnejšiu výkonnosť v skupine, ako z pohľadu predajných, tak celkových hospodárskych výsledkov. Prínosom bolo tiež, že sme sa sústredili na 15 najpredávanejších modelov áut, čo nám umožnilo návrat späť do zisku. Z celkového počtu 60 557 predaných áut celou skupinou v roku 2008 tvorili predaje v ČR 35 500 áut a na Slovensku takmer 15 000 áut, čo ukazuje na pozitívny potenciál týchto trhov. Výsledky za 1.štvrťrok sa spracovávajú, takže nemôžem byť zatiaľ príliš konkrétny. (Stav k 28.5.; uzávierke tohto vydania prílohy Firma). Spoločnosť sa nič menej na prelome 2.štvťroku vrátila do pozitívnych čísel.
* Čo všetko ste urobili v rámci redukcií; čo všetko ste uzavreli a orezali?
Ako som už povedal, znížili sme výrazne počet zamestnancov, zatvorili sme stratové pobočky a prevádzkové náklady teraz sledujeme takmer na každodennej báze. V Rumunsku teraz vlastníme iba menšinový podiel v spoločnej firme s miestnym partnerom, čo je tiež efektívnejší spôsob fungovania. Úspešne sa snažíme o čo najrýchlejšiu obrátkovosť predaných áut, teda o skrátenie doby od výkupu automobilu do jeho predaja novému zákazníkovi. Živia nás objemy predaja, nie nafukovanie rozdielu medzi predajnou a nákupnou cenou.
* Teraz asi nie je dobrá doba pre predaj auta, čo myslíte?
Naopak – v súčasnej dobe sa na trhu stretávame s nedostatkom kvalitných ojazdených áut – likvidný model, dobrý technický stav, bez právnych závad.
* Ako dlho v priemer predávate auta nižšej strednej triedy?
Najpredávanejšie modely, ako je Škoda Fabia, alebo Octavia, okolo siedmych dní, ostatné modely približne 14 – 28 dní.
* Ktoré osobné autá idú najlepšie na predaj a v akých cenových reláciách?
Najväčší záujem je o menšie úspornejšie autá a nižšiu strednú triedu v cenách od 3319€*/100 tisíc do 4979€/ 150 000Sk*. Rastie záujem o ojazdené fábie aj superby, autá Škoda už predstavujú 40 % našich predajov.
* Mohli by sme povedať, že nastala vynikajúca doba pre nákup auta? Nová auto je možné kúpiť za 6638€*/200 000,-Sk - 8298€*/250 tisíc korún a aj zavedené značky sú v segmente zánovných a ľahko ojazdených áut po troch – štyroch rokov prevádzky na polovici pôvodnej ceny.
Súhlasím. V poslednej dobe na ceny automobilov pôsobila pozitívne niekoľko vplyvov. Za prvé to bola ekonomická kríza a cenové vojny výrobcov; potom skutočnosť, že najsilnejšie automobilky nedávno prišli na trh s novými generáciami obľúbených modelov, čo vždy tlačí cenu predchádzajúcich generácií dole, a v neposlednom rade je tiež začiatok roku sezónne najslabším obdobím, kedy sú ceny vždy najnižšie. Súbeh týchto faktorov spôsobil, že sú dnes ceny ojazdeniek na rekordne nízkej úrovni a zhruba o 10 až 30% nižšie ako začiatkom vlaňajšieho roka. Ich cenová výhodnosť tak zostáva zachovaná. Súčasná zložitá hospodárska situácia navyše vedie spotrebiteľov k úvahám, či si nemajú radšej kúpiť ojazdené auto, kedy za cenu o niekoľko desiatok nižšiu získajú prakticky zhodnú úžitkové hodnotu. Napríklad fábiu 1.generácie vo veľmi dobrom stave je možné kúpiť už za 3319€*/100 000,-Sk.
* Pôjdu podľa Vás ceny nových a ojazdených áut ešte dole?
Nemyslím, že by to bolo pravdepodobné. Ako som už spomínal, v minulých mesiacoch sa zišlo hneď niekoľko faktorov, ktoré stlačili ceny ojazdených áut na rekordnú úroveň. Ich efekt už však doznieva. Ceny sú teraz stabilné a v prípadoch, kedy výrobca niektoré nové modely zdraží (ako sa už deje), môžu rásť aj ceny ojazdených exemplárov.
* Aký máte mesačný, respektíve polročný obrat áut?
V roku 2008 predala skupina AAA AUTO cez 60 tisíc automobilov. Za prvý štvrťrok tohto roku, ktorý je sezónne tradične najslabší, u nás zákazníci kúpili celkom deväť tisíc áut. Najlepší mesiac však zatiaľ bol apríl, kedy naše predaje vyskočili cez štyri tisícky áut, čo je mimochodom skoro toľko, koľko predajú naši najväčší konkurenti za celý rok. Keby zostala zachovaná terajšia úroveň predajov vo väčšine tohto roku, boli by sme spokojný.
* Aké kroky pre zatraktívnenie zákazníckeho servisu? Osvedčil sa napríklad mobilný predaj; koľkým ľuďom ste takto predali auto; a čo nová značka na zánovné autá AAA Premium –koľkých zákazníkov si našla?
Mobilné služby sa nás osvedčujú. Zákazníci oceňujú úsporu času a skutočnosť, že u nich doma, alebo vo firme vykúpime auta za rovnakú cenu ako v autocentre. A samozrejme zákazníkov ich auto privezieme predať zase až do domu. Tento rok sme v ČR takto vykúpili zhruba 2300 a predali 2200 áut, na Slovensku v obidvoch prípadoch okolo tisícky. Máme skúsenosti s nákupom balíkov až 200 automobilov v priebehu jedného dňa od jedného partnera na jednom mieste. V rámci prémiovej značky sme zatiaľ predali cez 600 áut. S oživením ekonomiky sa dá navyše očakávať, že dopyt po tomto segmente bude rásť.
* Neustále propagujete vlastnú verziu šrotovného. Je síce pekné, že ste predbehli vládu, ale rovnaký nápad mala aj konkurencia, napr. Auto Esa. Chystáte nejaký ďalší ťahák? Šušká sa, že sa chcete sústrediť na snúbencov a novomanželov. Čo im ponúknete?
Nepovedal by som, že konkurencia mala rovnaký nápad. Šrotovné sme spustili už v marci na Slovensku, a pretože mala raketový úspech, ostatný predajcovia ho začali napodobňovať. Ako na Slovensku, tak v Česku. Plánujeme rad nových ponúk, vrátane akcie pre novomanželov, ale nemôžeme zatiaľ hovoriť o detailoch, práve preto, že konkurencia často opisuje. V týchto dňoch ďalej prichádzame s garanciou najnižšej ceny ojazdených automobilov na trhu, ponúkame sedemdennú záruku na výmenu auta, predĺžili sme z troch na 12 mesiacov poistenie mechanických a elektrických závad od poisťovne Carlife. Prostredníctvom partnerstva s portálom Zenaaauto.cz sa snažíme oslovovať ženských zákazníkov, skúšame aj niektoré netradičné predajné kanále.
* Koľko ľudí využilo Vaše šrotovné?
Cez 700 v Českej republike a 600 na Slovensku.
* Máte radosť z vládneho šrotovného? Na jednu stranu sa krátkodobo podporí predaj skôr nových áut, ale z Vášho pohľadu sa tak na trh dostanú možno aj slušné ojazdené autá.
Očakávam, že tak ako na Slovensku by šrotovné mohlo rozhýbať automobilový trh ako celok. Ak bude skutočne zavedené aj v ČR, zrejme ho „prilepšíme“ vlastným zvýhodnením.
* Prejavil sa odpočet DPH pri jazdených autách?
Po zmiernení pravidiel pre odpočet DPH sa zvýšil záujem o bežné osobné autá zo strany podnikateľov približne o 50 percent. Tomu sme prispôsobili aj skladové zásoby.
* A čo dodávky?
Dopyt po ojazdených dodávkach zostáva stabilný bez väčších výkyvov, najžiadanejšie sú modely s dieselovými motormi staré 3 až 5 rokov, za menej ako 6638€/200 000,-Sk*, s možnosťou odpočtu DPH.
*prepočítané konverzným kurzom: 1EUR = 30,1260Sk








